|
|||||
|
HISTORIE |
||||
Historie
|
► Prehistorie
Ruce pryč, Psychoterror a Akademie. V té době začal Trial i koncertně vystupovat. Spíše příležitostně a s velkými technickými obtížemi, neboť přenést experimentální „studiovou“ práci na pódium bylo téměř neřešitelné. V následujících dvou letech přiměla skupinu snaha o koncertní vystupování až ke změně strategie i sestavy. Trojici doplnil Luděk Kotík a Petra Řeřábková, které později nahradili Tomáš Brabec a Petr Tesař. Experimentování a hledání ustoupilo obvyklé hudební práci. Na jednu stranu se dostavil kontakt s publikem, veřejná prezentace, účast na všemožných festivalech, ale na druhé straně ztráta počátečního náboje i podstaty Trialu. To byly počátky rozporu dvou hlavních protagonistů Karla a Martina, které v roce 1987 vedly až k jejich rozdělení.
►The Trial na startovní čáře
Na konci roku 1987 se k sestavě Karel Zýka, Tomáš Brabec, Petr Tesař a od počátku spolupracující Michal Zýka připojuje Mirek Voldřich. Skupina Trial se vrací ke svým kořenům a zamyká se do domácího nahrávacího studia, kde opět experimentuje a hledá. Na jaře 1988 je již koncepce jasná. Přichází Libor Krejčí, Soňa Škodová a Jana Matějová a tvůrčí tým je prozatím kompletní. V červnu 1988 tak vzniká nová hudební skupina s názvem The Trial.
Bez dlouhého seznamování se The Trial, v nové a rozšířené sestavě, nabit nahromaděnou energií a s koncentrovanou vizí, vrhl rovnou do natáčení prvních skladeb. V červnu a v červenci 1988 tak vznikla první demokazeta. Obsahovala čtyři skladby: The Bodies Of Evenings, Terrible Scream, TV Liar a Make-Up. Natáčelo se v domácím improvizovaném studiu, které si však technologií, možnostmi a zvukovou kvalitou nezadalo s profi studii. Studiová artistika a kouzlení i se skromnými a mnohdy až nepochopitelnými zařízeními byla již od prapočátku Trialu jeho nejsilnější stránkou.
„S demokazetama jsme hned netrpělivě začali obcházet všechny v té době důležité hudební instituce - Československou televizi, Československý rozhlas, Pražské kulturní středisko, Supraphon a další“ vzpomíná Mirek Voldřich.
Na první demokazetu mělo hned v srpnu 1988 navázat natáčení dalších skladeb. Nestalo se! Krátce před první frekvencí dostává The Trial zprávu, že Tomáš Brabec natrvalo „odcestoval“ do Kanady! A navíc kvůli zlomenině nohy nepřijel ani Petr Tesař! To byl, tedy zejména zpráva od Tomáše Brabce, pro právě narozený projekt The Trial opravdový šok a těžká rána v nejhorší chvíli. Nicméně mašiny ve studiu běžely a vzdát to bylo nepřijatelné. Ve zbylé sestavě tak vzniká, svým způsobem unikátní, rapová skladba Shut Up!, později zařazená na třetí demokazetu.
Ve stejné sestavě, tedy Karel, Libor, Mirek, Soňa, Jana a za pomoci Michala, stihl The Trial ještě v srpnu 1988 natočit svůj první videoklip “Terrible Scream“. Kamery a režie se ujal Luděk Makovský. Fyzicky náročné exteriéry, které se točily na rozhledně nad Berounem 17.srpna, byly jen slabým odvarem druhého natáčecího dne. Podzemní prostory panelového domu na berounském sídlišti se nedokázaly vypořádat s masivními kouřovými efekty. Výsledkem byl zásah hasičů. Ten již ale na videoklipu zachycen není.
► Československý rozhlas Plzeň a první studiové natáčení
Říjen a listopad 1988 plynuly především pod vlivem několika významných událostí. The Trial se stále vzpamatovává z náhlého odchodu Tomáše Brabce i z dlouhodobé nepřítomnosti Petra Tesaře. Vzpamatovává se ale i z prvních úspěchů, které jsou však zavazující. Tvrdě zkouší a připravuje vše na nahrávání v rozhlase. V prosinci pak již vyrovnaná a stabilizovaná skupina cítí, že nadešel čas pro další akci. Tou je natáčení druhé demokazety. „Byla to taková vánoční záležitost a skladby, které vznikaly přímo v té době, nesou zvláštní atmosféru. Po dlouhé době se, sice už spíše jako host, zúčastnil také Petr“ říká Michal Zýka, který po odchodu Tomáše Brabce prakticky převzal jeho roli. Druhá demokazeta zachycuje tři skladby: Yourself, Sky Of Secrets a Anybody.
Nadešel čas křtu ohněm a zároveň obrovská příležitost pro start v médiích - první studiové natáčení v Československém rozhlase Plzeň. Jenže byl leden 1989 a zpívat v angličtině na půdě státního rozhlasu bylo nemožné - jak mimo jiné upřímně a trefně reagoval na trialovskou argumentaci jeden redaktor: „Angličtina je stále považována za zlý jazyk a to, že k technopou sedí, jí nepomůže“. Jenže! Angličtina byla oficiálním a jediným hudebním jazykem The Trialu. Takže co s tím? Jiná možnost nebyla, než napsat české texty alespoň ke skladbám, které si v rozhlase pro natáčení vybrali. Tak vznikly Stíny se vracejí (The Bodies Of Evenings) a Prázdný večer (Terrible Scream). Do Plzně jeli jen Karel, Michal, Libor a Mirek. V těchto skladbách totiž shodou okolností dívčí party nejsou a zbytek práce je spíše zvuková alchymie. 26. a 27. ledna 1989 se tak zrodily první studiové snímky skupiny The Trial. „Není to špatný. Hlavně na českých textech jsme se docela vyřádili, ale není to ono. Nejsme to my“ hodnotí zkušenost Mirek Voldřich. K českým textům se v budoucnu The Trial již nikdy nevrátil. „Byl to také první a poslední tvůrčí kompromis, který jsme udělali“ doplňuje Karel Zýka a Libor Krejčí dodává: „Celá ta akce byla obrovskou, fascinující zkušeností. Měli jsme štěstí na rozhlasový tým, který s náma ty věci točil. Václav Ježek, Čestmír Kadlec, Vlastimil Pelc, ale taky redaktoři Jindra Wiendl a Josef Pospíšil. Z nich jsme čerpali ještě dlouho“.
Skladby The Trialu se od té doby, sice spíše výjimečně, ale přesto stále častěji, začínají objevovat v rozhlasovém vysílání. A to nejen v Plzni, ale i na celostátních okruzích. Například v pořadu Rytmus, na stanici Vltava a dalších. Objevují se také první rozhovory se členy kapely.
Plni nových dojmů se členové kapely vrhají do přípravy další, v pořadí již třetí demokazety. Tři skladby: What Do You Say?, Come On a My Bed, natočené v březnu a v dubnu 1989, byly doplněny osamocenou Shut Up! ze srpna 1988.
Petr Tesař, který poslední měsíce v Trialu spíše hostoval, se rozhodl z osobních důvodů a v dobrém, ale přesto definitivně, odejít. Aktuální sestavu skupiny The Trial v létě 1989 tedy tvoří: Karel Zýka, Mirek Voldřich, Michal Zýka, Libor Krejčí, Soňa Škodová a Jana Matějová.
► Konec příprav aneb tři demoalba - show začíná
Po roce práce nyní The Trial bilancuje.
Repertoár zachycený na třech demokazetách čítá již jedenáct skladeb.
S tím už se dá pracovat. Vzniká tak imaginární album, které
dostává název „Pictures“. Pomyslné elpíčko je vybaveno obalem a vším,
co k tomu patří. Skladby jsou pečlivě seřazeny a zdokumentovány. Skupina
dotváří i celkovou vizuální prezentaci. Vzniká tak logo, symboly,
vizuál plakátu a krystalizuje vlastní image. The Trial v této době
pomýšlí také na převedení své tvorby do koncertní podoby a piluje formu
jevištní prezentace. K invazi na sdělovací prostředky a koncertní
agentury má sloužit speciální informační brožura „Infocard“ i celý
balíček promotion materiálů. Jak vysvětluje šéf kapely Karel Zýka: „Všechno
do sebe muselo zapadat, mít stejnou tvář a být dotaženo do nejmenších
detailů. Jinak by nás to nezajímalo“. Koncertní program dostal
název Shut Up! a byl k němu vypracován dokonalý třicetistránkový
scénář, který
Se začátkem školního roku rozjíždí The Trial masivní propagační akci. Má taky co nabídnout. A tak oslovuje hudební redaktory, publicisty a pracovníky kulturních zařízení. Rozesílá informace o skupině, demosnímky a hlavně nabídky na koncertní vystoupení. Výsledek se dostavil a dopisy vzbudily zájem. První koncert je naplánován na 23.11.1989 v kulturním středisku Na Vartě v Praze 10. Měla to být premiéra. Nebyla. Revoluce 17. listopadu změnila plány.
Úspěch při prvním studiovém natáčení i následný ohlas u posluchačů rozhlasu způsobil rychlý návrat trialistů do nahrávacích studií Československého rozhlasu Plzeň. Opět se jednalo o dvě skladby. Zbrusu novou anglicky zpívanou In The Fiction Press a mírně experimentální instrumentálku Stopy v mlze. Ani tentokrát však nejela do Plzně celá sestava. Jana Matějová se rozhodla spolupráci ukončit a věnovat se rodině. Zbylá pětice pak 25. a 26. října vyprodukovala celkem skvělý kousek a získala příslib dalšího natáčení v lednu 1990.
V době od 18. do 30. prosince pak nahrává svoje třetí a zároveň poslední demoalbum „Echoes of Love“ (A: Echoes of Love, A Broken Life, The Fire, Let´s Shake Down, Tops and Highlights, B: Silence, Pull It Back, No, Somewhere in the House, What´s More). „Zatímco dvojka nese převážně lehké taneční, typicky letní, elektronické pecky, trojka se doslova noří do stylu zvaného New Beat“ říká Michal Zýka. Chladné, monotónní industriální riffy, proplétané kosmickým zpěvem, připomněly kapele jejich dávné začátky. „Obě tato alba jsme brali spíše jako průzkumné sondy do našich výrazových prostředků. Kam až můžeme zajít, aniž bychom se tím zpronevěřili, či odchýlili od našeho rukopisu“ doplňuje Michal.
Toto byla dobrá průprava na další, v pořadí třetí studiové natáčení pro Československý rozhlas Plzeň. Je zřejmé, že právě tato instituce se stala útočištěm skupiny The Trial a svým způsobem vlastně odstartovala její další dráhu. 30. ledna 1990 zde Trial nahrál svoji nejnovější skladbu, která byla vlastně vyústěním práce na vánočním demoalbu Echoes of Love. Skladba se jmenuje Sex Story a skupina při ní použila nejmodernější nahrávací technologie. Zcela eliminovala vícestopý záznam a jak říká Libor Krejčí: „vše se jelo přímo do úzkýho“. Tím také unikla cenzorům angličtina. Ti v domnění, že jde o instrumentálku, vše odhalili až na hotovém záznamu. O týden později, 8. února, se stejným způsobem točila i druhá skladba v podobném stylu s názvem „The Down“.
► Koncertní turné, Jaromír Tůma a první nahrávací smlouva
S koncerty se doslova roztrhl pytel. Od února 1990 hrál The Trial prakticky každý týden a někdy i několik koncertů (Radiopalác, KD Cíl, KD Modrý Blankyt, Futurum, Amfora, KD Na Vartě, M-Klub Beroun, KD Litochleby, KD Sparta, KC Novodvorská, KD Stodůlky atd.). Většinou v Praze, ale i ve vzdálenějších místech republiky. Na skupinu tohoto ražení, která je doma obvykle spíše v nahrávacím studiu či videoklipech, to byla opravdu úctyhodná několikaměsíční šňůra, která se táhla od února až do června 1990. V budoucnu již The Trial tak intenzivně nikdy nekoncertoval.
„Po odchodu Jany Matějové v říjnu 1989 vznikl problém, kdo zastoupí druhou zpěvačku. Hlavně na koncertech, které už byly naplánovnané. V konkurzu jsme vybrali Terezu Holečkovou. Ta s Trialem odehrála celou tu jarní šňůru. V dubnu 1990 ji pak nahradila Kateřina Rychnovská, která s náma spolupracovala i při studiovém remaku alba Pictures. The Trial opustila přesně po roce, v dubnu 1991“ upřesňuje Soňa Škodová.
Od dubna 1990 se slibně rozjíždí i prezentace v tisku. Většina článků se zabývá právě koncerty, ale také připravovaným singlem.
24. května 1990 přijíždí ze zahraničí na návštěvu Tomáš Brabec. Na jeden den se tak stává opět členem Trialu. V domácím nahrávacím studiu vzniká první verze skladby True Love, později zařazené na album No Love in Future. „Jasně že jsme šli na pivo, ale příležitost opět se spolu ponořit do muziky jsme si prostě nemohli nechat ujít“ vzpomíná Libor Krejčí.
S rozjezdem koncertů na začátku roku 1990 se objevuje nový člen týmu. Je jím Miroslav Kosnar. Zpočátku pomáhá s produkcí a organizací jednotlivých vystoupení. Jeho role však stále sílí. Na podzim 1990 se ujímá rozjezdu činnosti fanklubu, který samovolně vznikl již v srpnu 1989. Do té doby však neměl na straně Trialu protihráče a tak jen pasivně sdružoval příznivce kapely. V lednu 1991 se pak Miroslav Kosnar stává oficiálním manažerem skupiny The Trial se vším co k tomu patří.
► Singl, elpíčko, televize
Léto 1990 je zasvěceno přípravě nového live show. Vzniká dokonce jeho trojrozměrný model. Příslib vydání samostatného alba, který padl v Monitoru v srpnu ´90, urychlil grafický návrh obalu. „Vizuální stránka hrála v naši práci vždy velmi, velmi důležitou roli. Obal elpíčka proto byla prestižní záležitost. Nešlo jen o to nějak potisknout papír. Obal musel na první pohled symbolizovat duši celého projektu. Muselo zbýt ale i něco na pohled druhý. A to se, myslím, podařilo“ bilancuje Karel Zýka. Jisté je, že právě provedení obalu LP desky bylo tím, co definitivně rozhoupalo šéfy Monitoru. Spolu s designem obalu vzniká kompletní nová sada promotion materiálu. O natočení videoklipu pro Slovenskou televizi v té době projevil zájem hudební redaktor hitparády Triangl Vladimír Juhanesovič.
Píše se září 1990 a pod značkou vydavatelství Monitor vychází první singl skupiny The Trial. Jsou na něm skladby In The Fiction Press a Sex Story a vše nabírá patřičné obrátky. Singl se hraje v rádiích (Větrník, Noční proud, Posterestante Pop, Rytmus, Nezávislá hitparáda, Mikrofórum atd.), vycházejí recenze a rozhovory v tisku a The Trial natáčí videoklip pro Českou televizi. Je to In The Fiction Press a do pořadu Resuscitace III si jej vybral hudební publicista Jaromír Tůma.
Rozhodnutí vydavatelství Monitor o vydání debutového alba skupiny The Trial padlo již v létě 1990, krátce před vydáním prvního singlu. V té době bylo také dohodnuto co bude album obsahovat. Budou to skladby z demokazety Pictures doplněné o In The Fiction Press. Hotový byl i obal. Zbývalo tedy „jen“ všech jedenáct skladeb nahrát znovu ve studiové kvalitě. Stalo se tak v prosinci 1990 v sestavě: Karel Zýka, Libor Krejčí, Mirek Voldřich, Michal Zýka, Soňa Škodová a Kateřina Rychnovská. „Firma Monitor nám dost důvěřovala, když nám umožnila abychom si desku sami produkovali. V praxi to znamenalo, že jsme se dohodli na finančních nákladech na natáčení a vše ostatní již bylo na nás. Master tape jsme odevzdali začátkem ledna a s výsledkem byli oni i my spokojeni“ říká Michal Zýka. 17. ledna 1991 mohla být tedy smlouva na vydání alba s Monitorem podepsána. První album The Trial - Pictures vychází na LP v březnu a na kazetě v dubnu 1991.
16. února 1991 natáčí skupina The Trial v Bratislavě spolu s hudebním redaktorem Vladimírem Juhanesovičem další videoklip. Tentokrát pro Slovenskou televizi. Videoklip Sex Story je určen speciálně pro televizní hitparádu Triangl. Premiérově byl klip uveden v sobotu 9. března od 14:50 na kanále F1. Ve stejné době (16. března) je shodou okolností na ČT premiérově vysílán také pořad Resuscitace III s videoklipem In The Fiction Press, který byl natočen již v září 1990.
► Trial míří na Západ (…a ono to funguje)
John Peel ve studiu BBC
Se singlem v ruce se The Trial rozhoduje zaútočit na „Západ“. Pečlivě připravuje obsah propagační zásilky a rozesílá ji na adresy nejznámějších vydavatelství, médií a osobností z Velké Británie, Německa, Belgie, Holandska, Francie a USA.
Obálky se zvučnými jmény, ale se zdvořilým odmítnutím, začaly plnit P.O.Box Trialu. Až jednou přišel pohled. John Peel, legendární britský DJ, hudební kritik a publicista, člověk, který stál u zrodu mnoha superkapel napsal Trialu pohled. „Psal, že ho naše zásilka potěšila a že singl zařadí do svých pořadů na BBC“ popisuje Karel Zýka. „Na konci textu přidal, že by nás rád poznal, kdybychom měli cestu kolem“ dodává. To byla výzva, která nepotřebovala dlouhé uvažování. Trialisté okamžitě začali řešit jak cestu zrealizovat. Vzali si půjčku v bance, sháněli sponzory a vzpamatovávali se z šoku. Jak poznamenal jeden český publicista „Nejslavnější anglický dýdžej hraje berounský Trial na BBC. Tak to je pecka“. Peel ale nebyl jediný, kdo reagoval pozitivně na singl The Trialu. Začaly chodit ohlasy od posluchačů ze západní Evropy, kteří Trial slyšeli na satelitním vysílání Radia Luxembourg.
Mezinárodní úspěch berounského Trialu ukázal, že je to možné, což v Česku způsobilo lavinu. Každý to najednou musel také zkusit. Kapely, publicisté, redaktoři. „Někdy to až připomínalo známou pohádku „Mrazík“: Trialu dal tohle, ale nám dá víc… Opravdu úsměvné“ vzpomíná Karel Zýka.
► Druhý singl, druhé album
Mezitím The Trial občas koncertuje (například 10. července v pražském Supraklubu - ještě v šestičlenné sestavě), poskytuje rozhovory a vystupuje v televizních pořadech Bago (6. a 25. října) a Hitparáda (26. října) v České televizi.
V březnu 1992 odstartoval The Trial své nové stejnojmenné live show. První koncert No Love In Future byl zároveň prvním koncertem v nové čtyřčlenné sestavě. Konal se 23. března 1992 v Kulturním domě Králův Dvůr v Berouně. Na konci léta pak konečně nadešel čas a druhé album berounské skupiny The Trial „No Love In Future“ vychází. Vychází 27. srpna 1992 a to na CD a na kazetách. „Krátce na to jsme ho jaksepatří pokřtili. Byl to dobrej koncert“ říká Libor Krejčí. Křest alba se konal 17. září 1992 v pražském Rock Café a jeho kmotrem se stal hudební publicista Ivan Cafourek.
► No Trial In Future ?
Téměř bezprostředně po tomto koncertu si členové Trialu berou oddechový čas. Není se čemu divit. Tlak událostí poslední doby a jejich intenzita vykonaly své. Oddechový čas trvá dodnes…
|
Prehistorie skupiny .
Karel Zýka Martin Tichý Václav Suchý Luděk Kotík Petra Řeřábková Tomáš Brabec Petr Tesař
Členové skupiny The Trial .
► Libor Krejčí zpěv (5/88 – 12/92) ► Soňa Škodová zpěv (5/88 – 12/92) ► Mirek Voldřich kytary, zpěv (1/88 – 12/92) ► Karel Zýka syntezátory, šéf skupiny (1/88 – 12/92) ► Michal Zýka syntezátory (1/88 – 6/91) …………………………………
► Tomáš Brabec syntezátory (1/88 – 8/88) ► Petr Tesař syntezátory, zpěv (1/88 – 7/89) ► Jana Matějová zpěv (5/88 – 10/89) ► Katka Rychnovská zpěv (4/90 – 4/91) ► Tereza Holečková zpěv (10/89 – 4/90) …………………………………
► Miroslav Kosnar manažer skupiny (2/90 – 12/92)
Hudební styl ..
►_Hudba skupiny The Trial představuje styl označovaný jako technopop. ►_Technopop (nebo též synthpop) je druh populární elektronické hudby, která je vytvářena téměř výlučně pomocí syntezátorů, samplerů a jiných elektronických zařízení. Ty však nemají imitovat akustické hudební nástroje. Právě nereálné umělé elektronické zvuky, spolu s častým užíváním sequencerů, ostinátních paternů a automatické rytmiky, jsou pro tento styl charakteristické stejně jako určitý chlad a robotický výraz. ►_Sama skupina The Trial se hlásila k odkazu elektroniky 80. let. Její tvorbu nejvíce ovlivnily: Kraftwerk, Human League, Visage, OMD, Eurythmics, Yazoo, Depeche Mode, Joy Division, New Order.
Seznam všech skladeb .
► Pictures (DEMO) The Bodies Of Evenings Terrible Scream Television Liar Make-Up Shut Up ! Yourself Sky Of Secrets Anybody Come On My Bed What Do You Say?
► In Emergency (DEMO) Techno In Emergency (I Don´t) Take Your Love Fly Hi My Pride In The Fiction Press Footsteps (Stopy v mlze) Beauty Hiding The River
► Echoes of Love (DEMO) Echoes of Love A Broken Life The Fire Let´s Shake Down Tops and Highlights Silence Pull It Back No Somewhere in the House What´s More
► In The Fiction Press (SP) In The Fiction Press Sex Story
► Pictures (LP, MC) The Bodies Of Evenings Terrible Scream Television Liar Make-Up Shut Up ! Yourself Sky Of Secrets Anybody In The Fiction Press My Bed What Do You Say?
► No Love In Future (CD,MC) Morning Love Now I Know Someone In The Summer Night Train I´m Your Operator See You Again Drive Up True Love No Love In Future
► You And Darkness (SP) You And Darkness Into The Night
► Nevydané studiovky The Down Seeds Of Desire She´s Nice
…………………………………
|
|||
|
Copyright © 2007 ● Design: Liz ● Kontakt: info (at) TheTrial.cz ● www.TheTrial.cz Všechna práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu bez souhlasu je zapovězeno. |
||||